Πέμπτη 6 Ιουνίου 2013
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΓΛΩΣΣΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Ένα δίκτυο για όλους!
Αν οι κυβερνήσεις μπορούσαν να γυρίσουν το ρολόι
30 χρόνια πίσω, θα επέτρεπαν να σχεδιαστεί το Internet;
Στον κόλπο της Βεγγάλης[1]
η εποχή των μουσώνων[2]
αργεί ακόμη, αλλά οι θύελλες δεν λείπουν. Στα ψαράδικα χωριά νεαροί καθισμένοι
μπροστά στους υπολογιστές τους (παλιατζούρες που αγόρασε η κοινότητα)
παρακολουθούν μέσω δορυφόρου τις προβλέψεις των μετεωρολογικών υπηρεσιών όλου
του κόσμου, και έτσι οι ψαράδες είναι τώρα πιο σίγουροι ότι θα γυρίσουν το
βράδυ στο σπίτι τους. Αλλά βλέπουν και τις τιμές του ψαριού στην πόλη, και έτσι
οι εκμεταλλευτές μεσάζοντες λίγο λίγο εξαφανίζονται, καθώς και τον
προϋπολογισμό της κοινότητας, και έτσι οι διεφθαρμένοι τοπικοί τυραννίσκοι δεν
είναι πια ανεξέλεγκτοι.
Ούτε και η (εξίσου
διεφθαρμένη) κεντρική κυβέρνηση της Ινδίας είναι ανεξέλεγκτη: πέρυσι οι
αποκαλύψεις μιας εφημερίδας του Δικτύου ανάγκασαν σε παραίτηση δύο ισχυρότατους
υπουργούς.
Οι βασικές αρχές (τεχνολογικές
αλλά και φιλοσοφικές) που διέπουν τον σχεδιασμό και τη λειτουργία ενός
συστήματος αποτελούν την αρχιτεκτονική του. Η αρχιτεκτονική λοιπόν του Δικτύου
είναι ίσως η πιο δημοκρατική που έχει δει ο κόσμος από τον καιρό του Κλεισθένη:
Πρώτα πρώτα το Δίκτυο είναι ανοιχτό (όποιος συμμορφώνεται με τους κανόνες όχι μόνο παίζει αλλά και συμμετέχει
στην εξέλιξη των κανόνων). Με αυτόν τον τρόπο το Δίκτυο προσήλκυσε τις 12.000
εταιρείες που το έχτισαν και το λειτουργούν, και τις πολύ περισσότερες άλλες
που το χρησιμοποιούν, και έτσι έγινε η καρδιά της παγκόσμιας οικονομίας. («Καρδιά»
σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι, πρώτον, διεκπεραιώνει τις πιο βασικές λειτουργίες
της σημερινής οικονομίας, δηλαδή την παραγωγή-μετάδοση της γνώσης και το
εμπόριο, και, δεύτερον, είναι αδύνατο να τη σταματήσεις αν ορισμένα παρεπόμενα
της λειτουργίας της σου είναι δυσάρεστα...)
Επίσης, το Δίκτυο έχει την
ιδιότητα που φέρει την τεχνική ονομασία end-to-end. Δηλαδή όλες οι
επικοινωνίες (μηνύματα, ιστοσελίδες, βίντεο ή μουσική) κατατέμνονται από τον
αποστολέα σε μικρούς «φακέλους» και οι δρομολογητές (οι υπολογιστές-ταχυδρόμοι
που ελέγχονται από τις 12.000 εταιρείες) απλώς περνάνε ο ένας στο άλλον
κλειστούς φακέλους χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου του περιεχομένου του φακέλου,
λογοκρισίας, τήρησης προτεραιότητας ή άλλης διάκρισης. Η δυνατότητα της
επικοινωνίας διαχωρίστηκε από το περιεχόμενο της επικοινωνίας και η δυνατότητα
ελέγχου σχεδόν εκμηδενίστηκε.
Τέλος, το Δίκτυο στηρίχθηκε
στην υπολογιστική τεχνολογία, που έχει την ιδιότητα της οικουμενικότητας: η
ίδια τεχνολογία που διευκολύνει το εμπόριο και την ψυχαγωγία μπορεί αναγκαστικά
και από τεχνολογική νομοτέλεια να χρησιμοποιηθεί για την ανθρώπινη επικοινωνία
και την κοινωνική κριτική.
Η αρχιτεκτονική του Δικτύου
ορίστηκε πριν από περίπου 30 χρόνια από τους Βίντον Σερφ και Μπομπ Καν. Πολύ
μελάνι έχει χυθεί για το αν οι δύο μεγάλοι πρωτοπόροι είχαν προβλέψει τα
ανατρεπτικά αποτελέσματα των σοφών επιλογών τους. Αλλά αυτό που σίγουρα δεν
είχαν προβλέψει ήταν ότι ένας φυσικός ονόματι Τιμ Μπέρνερς-Λι, και αυτός
τελείως τυχαία κι ενώ έψαχνε να βρει τρόπους για να μαθαίνονται γρήγορα τα
αποτελέσματα της Φυσικής, θα εφεύρισκε το 1989 τον Παγκόσμιο Ιστό που ταίριαξε
στο ανοιχτό και end-to-end Δίκτυο καλύτερα και
από το γοβάκι της Σταχτοπούτας. Ολοι γίναμε ξαφνικά και εκδότες και αναγνώστες
με παγκόσμια εμβέλεια, και η επανάσταση ολοκληρώθηκε.
Από τότε το Δίκτυο άρχισε να
απορροφά τη δύναμη και το κύρος του κράτους, αλλά και να γίνεται, σιγά-σιγά,
στίβος αμφισβήτησής του. Γιατί όπως οι καταναλωτές είδαν στην αρχή το
ηλεκτρονικό εμπόριο σαν ευκαιρία για ενημέρωση, και αργότερα προχώρησαν σε
εμπορικές συναλλαγές μέσω Δικτύου, έτσι και οι πολίτες, που στην αρχή μπορούσαν
μόνο να πληροφορούνται για τη διακυβέρνησή τους, θα απαιτήσουν κάποτε την άμεση
δημοκρατία που το Δίκτυο καθιστά εφικτή.
Οσο για τις ανελεύθερες χώρες, όπως η Κίνα και η Σαουδαραβία, αυτές με το δίκιο
τους βλέπουν το Δίκτυο σαν τον πιο αμείλικτο εχθρό. Κοντολογίς, όλες οι κυβερνήσεις νιώθουν τη θανάσιμη απειλή του
Δικτύου, αλλά πώς να ξεριζώσουν την ίδια τους την καρδιά;
Σαν παραμύθι δεν είναι;
Οραματιστές επιστήμονες, αναζητώντας την αλήθεια και την τεχνολογική πρόοδο και
ακολουθώντας τα δημοκρατικά τους ένστικτα σκόνταψαν λίγο-πολύ τυχαία σε ένα
παντοδύναμο, ευέλικτο, ύπουλο και
απόρθητο τέχνημα. Το οποίο, αργά αλλά σταθερά, οδηγεί όλον τον κόσμο προς τη
δημοκρατία.
Χρίστος Παπαδημητρίου(πρόεδρος
του Τμ. Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Berkley) ,
εφ. Το Βήμα, 03-02-2002, http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=140050
Α. Να γράψετε την
περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε. (100-120 λέξεις).
Μονάδες
25
Β1. Να αναπτύξετε σε μία
παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο της φράσης που ακολουθεί: «Όλοι
γίναμε ξαφνικά και εκδότες και αναγνώστες με παγκόσμια εμβέλεια».
Μονάδες
10
Β2 α. Να βρείτε τα δομικά στοιχεία
της προτελευταίας παραγράφου του κειμένου: «Από τότε το Δίκτυο ...την ίδια τους την
καρδιά;»
Μονάδες
6
β. Να προσδιορίσετε το είδος του σχολίου που εκφράζουν τα
σημεία στίξης (θαυμαστικό και ερωτηματικό) στον τίτλο και στον υπότιτλο
ΚΑΙ να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 4
Β3. Να γράψετε ένα
συνώνυμο για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: συμμορφώνεται,
αναγκαστικά, εφικτή, κοντολογίς, ύπουλο.
Μονάδες
5
Β4. α.Να αναφέρετε τέσσερα
(4) παραδείγματα ποιητικής λειτουργίας του λόγου μέσα από το κείμενο.
Μονάδες
4
β. Στις παρακάτω
προτάσεις να δηλώσετε το είδος της σύνταξης (ενεργητική ή παθητική) ΚΑΙ να
μετατρέψετε την ενεργητική σε παθητική ή το αντίστροφο.
Οι αποκαλύψεις μιας εφημερίδας του Δικτύου
ανάγκασαν σε παραίτηση δύο ισχυρότατους υπουργούς.
Όλες οι επικοινωνίες κατατέμνονται από τον
αποστολέα σε μικρούς «φακέλους».
Πώς να ξεριζώσουν την ίδια τους την καρδιά;
Μονάδες
6
Γ. Συμμετέχετε ως
εκπρόσωπος του σχολείου σας στη Βουλή των Εφήβων όπου συζητείται η ενεργός
παρουσία των νέων στα κοινά. Να γράψετε την εισήγησή σας στην οποία θα
αναφέρεστε α) στον τρόπο και β) στις
προϋποθέσεις με τις οποίες το Διαδίκτυο μπορεί να βοηθήσει τους νέους να γίνουν
ενεργοί και συνειδητοποιημένοι πολίτες της χώρας αλλά και της παγκόσμιας
κοινότητας.(350-450 λέξεις)
Μονάδες
40
Να
απαντήσετε σε όλα τα θέματα στην κόλλα αναφοράς.
Καλή
επιτυχία!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου