Κυριακή 2 Ιουνίου 2013

Φύλλο εργασίας στον Εγγονόπουλο (με την έναρξη του σεμιναρίου)

Επιμόρφωση Β'επιπέδου για την χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση
Πέμπτη 25/4/2013
Να σχεδιάσετε μια δραστηριότητα αξιοποίησης του πρόσθετου υλικού της εμπλουτισμένης έκδοσης των σχολικών εγχειριδίων (προϋποθέσεις: εργασία σε ομάδες, ανάθεση ρόλων σε μαθητές, διερευνητική μάθηση, παραγωγή πολυτροπικών κειμένων)
Κείμενα Β' Λυκείου: Νεότερη ποίηση, υπερρεαλισμός / Εγγονόπουλος: Νέα περί του θανάτου....

1η ομάδα: Οι θεωρητικοί
  • ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍Να μελετήσετε την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου (Νεότερη ποίηση), την υπερσύνδεση Υπερρεαλισμός, τον όρο "Υπερρεαλισμός" από το //Λεξικό Λογοτεχνικών όρων// και να παρακολουθήσετε από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ το βίντεο της εκπομπής Παρασκήνιο για τον ελληνικό υπερρεαλισμό (α' μέρος).
  • Να ετοιμάσετε‍‍‍‍‍‍‍ μια σύντομη παρουσίαση (5') για τους συμμαθητές σας (με τη μορφή power point)‍‍‍‍‍‍‍ όπου θα αναφέρετε τα βασικά χαρακτηριστικά του υπερρεαλισμού στη λογοτεχνία (να χωρίσετε σε ποίηση / πεζογραφία, μορφή / περιεχόμενο).
  • Για να γίνετε πιο κατανοητοί από τους συμμαθητές σας να συνοδεύσετε την παρουσίασή σας επιλέγοντας ένα από τα προτεινόμενα υπερρεαλιστικά ποιήματα. ‍‍‍‍‍‍‍Να επιλέξετε αυτό, που κατά τη γνώμη της ομάδας σας είναι το πιο αντιπροσωπευτικό (να είστε έτοιμοι να στηρίξετε την άποψή σας, αν ρωτηθείτε από τους συμμαθητές σας ΚΑΙ να αναφέρετε ποια συναισθήματα γέννησαν (σε καθένα προσωπικά ή/και στην ομάδα σας).
  • Κατά την παρουσίαση στην τάξη να ρωτήσετε ΚΑΙ τους συμμαθητές σας ποια συναισθήματα γεννήθηκαν και σε αυτούς και αφού συγκεντρώσετε τις απαντήσεις σας,‍‍‍‍‍‍‍ να συμπληρώσετε την παρουσίασή σας και ‍‍‍‍‍‍‍να την αναρτήσετε στην ιστοσελίδα της τάξης.‍‍‍‍‍‍‍
(αν θέλετε μπορείτε να συνοδεύσετε το επιλεγόμενο ποίημα με την ανάγνωσή του από τον ίδιο τον ποιητή ή από γνωστούς΄Έλληνες ηθοποιούς, αξιοποιώντας υλικό από το Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού)‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍

‍‍‍‍‍‍‍2η ομάδα‍‍‍‍‍‍‍: Οι εικαστικοί κ' οι μουσικοί
  • Nα παρακολουθήσετε το από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ το βίντεο της εκπομπής Παρασκήνιο για τον ελληνικό υπερρεαλισμό (β' κ' γ΄ μέρος). και να μελετήσετε τις εικόνες με χαρακτηριστικούς πίνακες υπερρεαλιστών ζωγράφων που βρίσκονται στη σελίδα Υπερρεαλισμός.
  • Να ετοιμάσετε μια σύντομη παρουσίαση (5') για τους συμμαθητές σας (με τη μορφή power point) όπου θα αναφέρετε τα βασικά χαρακτηριστικά του υπερρεαλισμού στη ζωγραφική και στη μουσική.
  • Να παρουσιάσετε και τους πιο αντιπροσωπευτικούς πίνακες / αποσπάσματα μουσικών κομματιών εξηγώντας γιατί τους επιλέξατε ΚΑΙ ποια συναισθήματα γέννησαν (σε καθένα προσωπικά ή/και στην ομάδα σας).
  • Κατά την παρουσίαση στην τάξη να ρωτήσετε ΚΑΙ τους συμμαθητές σας ποια συναισθήματα γεννήθηκαν και σε αυτούς και αφού συγκεντρώσετε τις απαντήσεις σας, να συμπληρώσετε την παρουσίασή σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης.

3η ομάδα: Οι βιογράφοι
  • Να παρακολουθήσετε από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ τα ντοκυμαντέρ Εποχές κ' συγγραφείς: Ο μυστικός ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος και το Η πόλις ελάλησεν και Εικαστικά:Νίκος Εγγονόπουλος.
  • Να ετοιμάσετε μια σύντομη παρουσίαση/ βιογραφικό σημείωμα (5') (με τη μορφή power point) για τους συμμαθητές σας όπου θα αναφέρετε βασικά στοιχεία για τη ζωή του Εγγονόπουλου (εστιάζοντας στα σχετικά με το καλλιτεχνικό και λογοτεχνικό έργο του, αναφέροντας βασικά χαρακτηριστικά του, το πώς έγινε αποδεκτό από την κριτική). Μπορείτε να συνοδεύσετε την παρουσίασή σας με χαρακτηριστικούς πίνακες του καλλιτέχνη (χρήσιμο υλικό μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα www.engonopoulos.gr ή με αναγνώσεις των ποιημάτων του από το Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού)
  • Να επισημάνετε στο τέλος το πώς, κατά τη γνώμη σας, η καλλιτεχνική πλευρά του έργου του ανταποκρίνεται στη ζωή του ( για την σύνταξη της παρουσίασης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα όσα έχουμε μάθει στην ενότητα Βιογραφικά σημειώματα από την Έκφραση - Έκθεση).
  • Κατά την παρουσίασή σας στην τάξη να ρωτήσετε και τους συμμαθητές σας για σημεία που τους εντυπωσίασαν στη ζωή ή/και το έργο του Εγγονόπουλου, να συγκεντρώσετε τις απαντήσεις τους, να συμπληρώσετε με αυτές την παρουσίασή σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης σας.

4η ομάδα: Οι φιλόλογοι
  • Να μελετήσετε τα προτεινόμενα ποιήματα του Εγγονόπουλου (από την ενότητα Υπερρεαλισμός).
  • Να φτιάξετε μια σύντομη παρουσίαση (με τη μορφή power point) όπου θα καταγράφετε μορφικές και θεματικές ομοιότητες και διαφορές (όσες μπορείτε να εντοπίσετε) ανάμεσα στα ανθολογούμενα ποιήματα του Εγγονόπουλου.
  • Να αναφέρετε επίσης ΚΑΙ ποιες σκέψεις και συναισθήματα σας γεννήθηκαν κατά την ανάγνωση των ποιημάτων. Όσοι θέλετε, μπορείτε να αποδώσετε εικαστικά (ζωγραφική, φωτογραφία ή ακόμη και με μουσική υπόκρουση της επιλογής σας) τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας και να ενσωματώσετε αυτά τα έργα στην παρουσίασή σας.
  • Να συγκεντρώσετε τις σκέψεις και της υπόλοιπης τάξης, να συμπληρώσετε την παρουσίασή σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης.

Η άσκηση (στη διάρκεια του σεμιναρίου) ζητούσε να χρησιμοποιηθεί μόνο υλικό από τις εμπλουτισμένες εκδόσεις του Ψηφιακού Σχολείου. Αν επρόκειτο να εφάρμοζα την δραστηριότητα στην τάξη θα είχα και μία ακόμα ομάδα, ας πούμε:

5η ομάδα: Οι βιογράφοι(2)
  • Να αναζητήσετε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τη ζωή, το έργο και το θάνατο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και να παρακολουθήσετε από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ το αφιέρωμα της εκπομπής Παρασκήνιο στον ποιητή.
  • Να ετοιμάσετε μια σύντομη παρουσίαση/ βιογραφικό σημείωμα (5') (με τη μορφή power point) για τους συμμαθητές σας όπου θα αναφέρετε βασικά στοιχεία για τη ζωή του Λόρκα (εστιάζοντας στα σχετικά με το καλλιτεχνικό και λογοτεχνικό έργο του) αλλά ΚΑΙ για τον τρόπο θανάτου του (( για την σύνταξη της παρουσίασης μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα όσα έχουμε μάθει στην ενότητα Βιογραφικά σημειώματα από την Έκφραση - Έκθεση).
  • Να συνοδεύσετε την παρουσίασή σας με χαρακτηριστικά αποσπάσματα από θεατρικά έργα, ή/και ποιήματα ή/και μελοποιήσεις ποιημάτων του καλλιτέχνη (χρήσιμο υλικό μπορείτε να βρείτε στο αφιερωμα του περιοδικού Ως3, )
  • Να αναφέρετε επίσης ΚΑΙ ποιες σκέψεις ή συναισθήματα σας γεννήθηκαν κατά τη σύντομη αυτή γνωριμία με το έργο του Λόρκα ΚΑΙ τον τρόπο θανάτου του.
  • Κατά την παρουσίασή σας στην τάξη να ρωτήσετε και τους συμμαθητές σας για σημεία που τους εντυπωσίασαν στη ζωή, το έργο ή/και τον τρόπο θανάτου του Λόρκα, να συγκεντρώσετε τις απαντήσεις τους, να συμπληρώσετε με αυτές την παρουσίασή σας και να την αναρτήσετε στο ιστολόγιο της τάξης σας.

1 σχόλιο: