Ο πολιτισμός της Αναγέννησης
α.
Γράμματα: η εκτόπιση της λατινικής και ο θρίαμβος των εθνικών λογοτεχνιών
Ιταλία
Ν. Μακιαβέλι:
|
(πολιτικό-φιλοσοφικός) Ο
ηγεμόνας (πολιτικός
αμοραλισμός:μακιαβελισμός)
|
Αριόστο
|
(ευτράπελο έπος) Ρολάνδος
μαινόμενος
|
Τορκουάτο Τάσσο
|
(έπος) Ελευθερωμένη Ιερουσαλήμ
|
Γαλλία
|
|
Γ. Μπυντέ
|
έκδοση έργων αρχαίων
συγγραφέων
|
Ραμπελαί
|
σατιρικό μυθστόρημα Γαργαντούας,
Πανταγκρουέλ
|
Μιχαήλ Μονταίν
|
Δοκίμια
|
Ισπανία
|
|
Μιχαήλ Θερβάντες
|
Δον Κιχώτης
|
Καλντερόν
|
|
Λόπε ντε Βέγκα
|
Πορτογαλία
Λ. Καμόενς
|
(έπος) Λουζιτανοί
|
Αγγλία
|
|
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
|
(συμπληρώστεJ)..................................................................................
|
Τόμας Μουρ
|
Ουτοπία
|
Ολλανδία
|
|
Έρασμος
|
Μωρίας
Εγκώμιον
|
β.
Επιστήμη. Νέοι δρόμοι
η επιστημονική παρατήρηση κερδίζει
έδαφος αλλά το μεσαιωνικό πνεύμα συνεχίζει να επικρατεί κ’η μαγεία εκτιμάται
ακόμη
Λεονάρντο ντα Βίντσι:ο καθολικός άνθρωπος:επιστήμονας, μηχανικός, ζωγράφος, αρχιτέκτονας, γλύπτης,
μηχανικός, (αερο)ναυπηγός
Κοπέρνικος: θεωρία ηλιοκεντρικού συστήματος
Παράκελσος: επαναστατικές
θεωρίες σε χημεία, ιατρική και φαρμακευτική
Βεζάλ: ανατομία
Ι. Κέπλερ: νόμοι κίνησης
πλανητών
Γαλιλαίος: επιβεβαίωση θεωρίας
Κοπέρνικου
Φρ. Βάκων: πρωταρχική σημασία
πειράματος κ’εμπειρίας
γ. η
τέχνη της Αναγέννησης
1. προάγγελος της Ιταλικής Αναγέννησης= ο 15ος
αι (1400 -) Κουατροτσέντο
Ιταλία |
||
αρχιτεκτονική
|
νέες τάσεις
|
|
Μπρουνελέσκι |
τρούλος ναού Παναγίας των
Λουλουδιών στη Φλωρεντία
|
|
Αλμπέρτι
|
ανάκτορα κ’ ναοί στην
Φλωρεντία
|
|
γλυπτική
|
Λ. Γκιμπέρτι
|
ανάγλυφες παραστάσεις στο
Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας -«Πόρτα του Παραδείσου»
|
Ντονατέλλο
|
απλότητα αρχαίας γλυπτικής
κ’ θρησκευτικότητα μεσαιωνικής τέχνης
|
|
ζωγραφική
|
Φρα Αντζέλικο
|
θρησκευτικά θέματα αλλά
απομάκρυνση από μεσαιωνικές ‘’συνταγές’’
|
Μποτιτσέλι
|
θρησκεία και μεθοδολογία,
ανθρωπιστικό πνεύμα φλωρεντικής Ακαδημίας - Γέννηση Αφροδίτης, Αλληγορία
Άνοιξης
|
2. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης
Ιταλία |
||
αρχιτεκτονική
|
έντονα επηρεασμένη από
κλασική αρχιτεκτονική – ακρίβεια αναλογιών και αρμονία
Μπραμάντε (σχέδια) – Μιχαήλ Άγγελος (αποπεράτωση)
Α. Παλλάντιο |
χρήση αετωμάτων, μετοπών,
ζωφόρων, κιονόκρανων, πεσσών, προσωπείων, μεταλλίων κλπ
ναός Αγίου Πέτρου στη Ρώμη
λύση σε αρχιτεκτονικά
προβλήματα
|
γλυπτική - ζωγραφική
|
*απεικόνιση γυμνού σώματος,
θέματα από τη Βίβλο, μυθολογία κ’ Ιστορία
προσωπογραφίες
*χρήση λαδιού
*συστηματική εφαρμογή
προοπτικής για απόδοση βάθους
|
|
Λεονάρντο ντα Βίντσι |
Τζοκόντα, Μυστικός Δείπνος,
Η Παρθένος των Βράχων, πλήθος
σχεδίων
|
|
Μιχαήλ Άγγελος
|
Δευτέρα Παρουσία στην Καπέλλα Σιξτίνα (τοιχογραφία)
γλυπτά: Δαβίδ, Πιετά,
Μωυσής
|
|
Ραφαήλ Σάντι
|
ακρίβεια στο σχέδιο, αρμονία
των γραμμών, λεπτότητα των χρωμάτων
|
|
Τιτσιάνο
|
θέματα από Βίβλο κ’
μυθολογία – προσωπογραφίες
|
|
μουσική
|
πολυφωνική + οργανική
|
εκκλησιαστικό μουσικό όργανο
μελόδραμα – λυρικό μουσικό
θέατρο
|
Ισπανία
ζωγραφική
|
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος
|
μανιερισμός: εκζήτηση, ανορθόδοξη απόδοση χρωμάτων, έκφρασης κ’
προοπτικής: βυζαντινή αγιογραφία + αναγεννησιακή τεχνοτροπία + πάθος μυστικισμός + δραματικότητα
|
Γερμανία |
Άλμπρεχτ Ντύρερ
|
ζωγράφος κ’ χαράκτης
|
Κάτω Χώρες
ζωγραφική
|
τάσεις ρεαλιστικές
Ιερώνυμος Μπος
|
θέματα φανταστικά κ’
συμβολικά, μορφές παράξενες, αλλόκοτες εφιαλτικές
|
Πήτερ Μπρύγκελ (ο πρεσβύτερος)
|
απόδοση με ιδιαίτερο τρόπο
σκηνών από καθημερινή ζωή αγροτών
|
Επισκεφτείτε(ενδεικτικά):
https://www.slideboom.com/presentations/617159/%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%93%CE%95%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%A3%CE%99%CE%91%CE%9A%CE%97-%CE%96%CE%A9%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%A6%CE%99%CE%9A%CE%97--%CE%99%CE%A4%CE%91%CE%9B%CE%99%CE%91.ppt (αναγεννησιακή ζωγραφική-Ιταλία.ppt)
lyk-peir-anavr.att.sch.gr/Activities/Groups/2011-2012/DHL/books/28_Renessance.pdf
και βέβαια:
http://www.museivaticani.va η
ιστοσελίδα του Μουσείου του Βατικανού
https://www.museodelprado.es/en/
η ιστοσελίδα του Μουσείου Πράδο στη Μαδρίτη
κ.ο.κ (συμπληρώστε μόνοι σας αναζητώντας επίσημες ιστοσελίδες μουσείων ή σελίδες αφιερωμένες στους καλλιτέχνες της Αναγέννησης:...............................
Πρόσθετο αγγλόφωνο εκπαιδευτικό υλικό:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.renaissanceconnection.org/lessonplans.html
http://www.metmuseum.org/~/media/Files/Learn/For%20Educators/Publications%20for%20Educators/Renaissance.pdf